maanantai 6. tammikuuta 2014

Joka vanhoja muistelee

Kirjoitusvire on nolla, joten tässä vielä kooste viime vuodesta 2013:

Tammikuu

- Olin ensimmäistä kuukautta raskaana.
- Kärsin kamalasta hammassärystä, joka levisi korvatulehdukseksi. Jos nyt pitäisi verrata niin kyllä se kipu oli pahempaa kuin synnytys.
- Tein töissä paljon yövuoroja.
- Olin uudenvuoden jälkeen melkein viikon vapaalla ja sairastin koko ajan.
-Ystäväni sai keskenmenon ja etenkin oman raskauteni herkistämänä olin siitä kovasti pahoillani.
- Ensimmäinen neuvola oli ja olin lihonut siihen marraskuisista häistäni yli viisi kiloa. Hups!
- Kävin yhdeksännellä raskausviikolla yksityisellä ultrassa, pulitin siitä muistaakseni 160 euroa ja sain nähdä Nakke-alkion joka muistutti lumiukkoa
- Juhlimme vanhempieni luona Villen ja minun naimisiin menoa. Kerroimme että odotamme vauvaa.
- Muistan miten yksi ilta nukkumaanmennessä olin niin onnellinen että sydän oli haljeta.
- Kävin ystäväni luona lähikunnassa.
- Käytiin Villen kanssa Porvoossa huviajelulla ja syötiin hienosti kolmen ruokalajin päivällinen, jonka pahoinvoinneissani laattasin vessanpönttöön. Hyvin sijoitettu sata euroa, siis...

Helmikuu

- 13. raskausviikon ultrassa kaikki oli niin kuin piti, ja menimme juhlistamaan sitä Villen kanssa ravintola-Mayaan. Ostin myös ensimmäiset vauvanvaatteet: valkoisen neuletakin ja miniatyyrifarkut! Eilen viikkasin ne pois pieneksi jääneinä, niisk.
- Kuuntelin ihan innoissani Kerkko Koskinen Kollektiivia
- Hampaaseen aloitettiin juurihoito
- Kerroin pomolle että olen paksuna

Maaliskuu

- Kerroin työkavereille että olen paksuna
- Kävin esimieskoulutuksessa ja olin ihan että mitä vttua mä täällä teen, vaikka se mielenkiintoista olikin
- Sain ylennyksen eli vakanssinvaihdoksen eli ylennyksen
- Saatiin tieto että saadaan tämä koti, jossa nyt asutaan
- Sain Villeltä suhteemme ensimmäisen "naisellisen ja turhan" lahjan: hajuveden tuliaisena laivalta
- Käytiin Villen kanssa  siskoni luona Turussa. Oli kamala lumimyräkkä ja takaisin Helsinkiin piti madella kuuttakymppiä motarilla. Olin kamalan kiukkuinen.
- Ajattelin odottavani poikaa ja hommasin muutamia sinisiä vaatekappaleita.

Huhtikuu

- Raskaus oli puolivälissä ja koitti rakenneultra, jossa saimme kuulla odottavamme tervettä tyttöä.
- Vauvan liikkeet tuntuivat jo ja sekä ultrassa että neuvolassa sydänääniä kuunnellessa saimme aina naureskelua, miten on vilkas pikkuinen. Ja hän on!
- Valmistelimme muuttoa, veimme tavaraa kierrätykseen.
- Kävimme siskoni kanssa autolla vanhempiemme luona ja paluumatka kesti puolet kauemmin kuin yleensä!
- Kummipoikani täytti kolme vuotta, samoin kuin Kirppu-kisu.

Toukokuu

- Ville oli laivalla ja vietin vappua ystäväni luona.
- Ystäväni tuli Vaasasta kylään. Vietimme ihanan päivän Suomenlinnassa.
- Veimme Villen kanssa auton korjaamolle ja köyhdyimme siitä yli neljäsataa (enkä vieläkään tiedä mitä autolle siellä tehtiin).
- Säädimme toden teolla muuttoa.
- Jaksoin raskaudesta huolimatta ja sen takia hyvin, mutta olin vittuuntunut kun kaikilla oli joku mielipide "tilastani".

Kesäkuu

- Muutimme tähän uuteen kotiin.
- Hassasin suurimman osan lomarahoistani ja säästöistäni muuttoon liittyviin asioihin. Ville kyllä makseli sitten takaisin omista lomarahoistaan, mutta muistan ajatelleeni miten hups meni tonni ja nyt viisisataa, sitä rahaa vain paloi!
- Pidin ylityövapaita pois ja olin enemmän vapaalla kuin duunissa.
- Kävin siskoni luona Turussa ja saimme kauheita naurukohtauksia bussissa.
- En tuntenut vauvan liikkeitä ja koin kauhun hetkiä naistenklinikalla, ennen kuin lääkäri ultralla sai sydämen näkyviin.
- Rakastin alusta asti uutta asuinaluettamme.
- Äiti tuli meille kylään ja teimme päiväretken Tallinnaan, missä otimme kaikkia hemmotteluja ja vietimme hyvää yhteistä aikaa.
- Ostin grillin ja grillasimme niin paljon, että Ville laittoi minut grillauskieltoon.
- Olin puuhakas ja onnellinen.
- Jäin juhannuksen jälkeen lomalle.
- Kuun toiseksi viimeisenä päivänä lähdimme Villen kanssa Viroon.

Heinäkuu

- Vietimme ihanan loman Virossa.
- Kaikella kivalla on seurauksensa - sairastuin ruokamyrkytykseen ja jouduin viideksi päiväksi sairaalaan. Tunsin itseni yhteiskunnan loiseksi eristyksissä lusiessani.
- Kesäloma loppui ja jäin äitiyslomalle.
- Olin vanhempieni luona.
- Pidettiin Villen kanssa saunamaraton vanhempieni rantasaunassa.
- Olin ystäväni ja hänen pikkutyttönsä kanssa Korkeasaaressa.
- Ystäväni pyysi minua kaasokseen!

Elokuu

- Aloin jo kyllästyä raskaana oloon, kotona oloon, vihloviin nivusiini ja painavaan vatsaani ja odotin kovasti synnytystä.
- Siskoni muutti Lontooseen, olin saattamassa häntä lentokentällä.
- Isä tuli meille kylään pariksi päiväksi.
- Laskettu aika oli ja meni.
- Kuun viimeisenä päivänä lapsivedet menivät.
- Olin tympääntynyt ja levoton, kuuta leimaa vahvasi odotus.

Syyskuu

- Ensimmäisenä päivänä synnytin ihanan pienen tyttäreni
- Kuukausi täynnä vauvaan liittyviä eka kertoja.
- *sanoinkuvaamatonta onnea*
- Siskoni muutti itä-Euroopasta takaisin Helsinkiin.
- Meillä kävi läheisiämme vauvaa katsomassa. Saimme kauheasti lahjoja ja kortteja, usean viikon ajan oli joka päivä postissa jotain kivaa.
- Villen isyysvapaa loppui.

Lokakuu

- Olin "maailman onnellisin onneton", harkitsin neuvolapsykologille juttelua. Ymmärsin että hormonit sekoittivat päätä mutta ymmärrys ei saanut ajatuksia kirkkaammiksi. Itkin joka päivä tyyliin mitä jos Nakkea kiusataan koulussa tms.
- Aloin järjestellä Naken nimiäisiä.
- Kuun lopussa aloin Husin äidinmaidonluovuttajaksi.

Marraskuu

- 2.11. Nakke sai nimensä ja vietimme ihanan ja lämminhenkisen juhlan meille tärkeiden ihmisten kanssa.
- Lähdin reiluksi viikoksi vanhemmilleni. - Hormonitoiminta tasoittui, tunsin taas itseni. 
- Kotielämää, hyvää elämää, tasaista elämää.
- Ensimmäinen hääpäivämme oli 29.11. ja Ville oli silloin kavereineen laivalla, koska"ei ensimmäsitä hääpäivää voi muistaa". Siltikin: onnea 1-vuotiaalle avioliitolle!

Joulukuu

- Sain veropalautukset ja hummasin ne.
-Olin siskoni kanssa Tavastialla The Soundsin keikalla.
- Olin työkavereiden kanssa pikkujouluissa.
- Ostin kahvakuulan, en enää käynyt salilla.
- Söin ihan hirveästi irtokarkkia ja muuta makeaa.
- Tunsin vahvasti, miten minä olen paras mahdollinen äiti Nakelle ja jos olenkin välillä hukassa suhteessani häneen, niin kuitenkin minä olen se joka tuntee hänet ja hänen tarpeensa parhaiten. Koin ihanaa lujaa varmuutta itsestäni äitinä.
- Aloin käyttää farkkuja.
- Lähdin kahdeksi viikoksi vanhemmilleni joulunviettoon. Tapasin joka päivä sukulaisia.
- Nakke jätti oma-aloitteisesti rintakumin pois ja alkoi sen seurauksena kieltäytyä tuttipullossa, joten meistä tuli aika tiivis parivaljakko.
- En enää kantanut Nakkea niin paljon repussa vaan hän alkoi viihtyä myös matolla ja sitterissä.
- Nakke lisäsi yösyönnit kahteen syöntiin mutta alkoi vastapainona mennä jo kahdeksalta nukkumaan hyvin lyhyen nukutuksen myötä. Sopii!


Ihmeellinen vuosi, kuinkas muuten.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Mitäs mietit?